fredag 3 september 2010

Montesumas hämnd / Aeromona hydrophila

Vecka 32 började min mage krångla, och då menar jag KRÅNGLA. Ont i magen, täta toabesök, feber. Jag blev hemma från jobbet i två dagar men gick sedan tillbaka för att jobba de två sista dagarna innan min efterlängtade semestervecka. Det var ingen hit. Magen fortsatte på samma bana och sedan vecka 33 när jag skulle njuta av minisemester med min familj så bråkade magen så gott som hela tiden. Jag kontaktade vårdcentralen och fick lämna prover. Hela minisemestern blev inte vad jag hoppats på (även om det alltid är skönt att vara ledig). Sedan dröjde det till tisdag vecka 34 innan jag fick provsvaren. Jag hade tydligen fått en bakterie i magen med namnet aeromona hydrophila, även kallad Montesumas hämnd. Väldigt vanligt att folk drabbas av när de åker utomlands, men jag har ju inte varit utomlands på flera år. Läste också att man kan få den genom fisk och skaldjur, och skaldjur åt jag faktiskt någon dag innan jag blev dålig. Vilken osis!!! Försökte jobba måndag vecka 34 men efter 8-10 toalettbesök på ca 2,5 timmar och väldigt ont i magen så fick jag bege mig hem. Det enda sjukvården kunde rekommendera var Imodium. De vill inte gärna skriva ut pencellin för sådant här, eftersom kroppen brukar reda ut det på egen hand. Det kan jag ju se logiken i, men samtidigt är det väldigt frustrerande att ha räserbaj i nästan 3 veckor och ONT i magen m.m. I onsdags när jag vaknade tidigt med rejält ont i magen igen fick jag nog och ringde vårdcentralen igen, denna gång där jag är skriven. Resulterade i ett läkarbesök där läkaren säger att han aldrig hört talas om bakterien och vill han vill ta nya prover. Jag fick lämna några rör blod och ta med mig behållare hem som jag skulle lämna avföringsprov i. De lämnade jag in i igår. Får se vad de kommer fram till. Jag hoppas att de kommer fram till något konkret och att jag kan få någon medicin som gör min mage frisk. Inte roligt alls att det ska hålla på så här och gå fram och tillbaka. Men nu är det bara att vänta...igen.

Inga kommentarer:

 
Blogger design by suckmylolly.com