måndag 16 mars 2009

Krokus, snödroppar & små sötsaker.




Igår var en sådan där riktigt vårig dag med blå himmel och strålande sol. Det var runt +8-10c vid väggen utomhus, helt underbart! Vi har sannerligen inte blivit bortskämda med sol hittills, så jag och älskling gick ut på en liten promenad. Gick och kollade efter vårblommor och vid en husvägg i en rabbatt växte det ljuslila och gula krokusar och små vita snödroppar, vi blev så glada över vårtecknet. Hade dock ingen kamera med oss, så det blev inget bildbevis dessvärre. Jag plockade med mig lite blåbärsris från skogsstigen, som nu står på vår sideboard och sprider våriga känslor. Får se om knopparna vill börja öppna sig snart. Men vårtecknen finns även i vårt köksfönster! Älskling planterade om och ansade våra blommor rejält för ca två veckor sedan och nu är både myrtenträden och hibiskusarna fulla i ljusgröna blad. Snön nere på gråden smälter i rask takt nu, så det dröjer nog inte länge innan det blir snöfritt. Känns härligt.

Här om dagen fick jag så underbart söta presenter från min kära kära vän J. Ett par bedårande små söta skor och två söta haklappar. Helt underbara. Så gulligt av J!

Ja, jag är fortfarande sjukskriven...är så trött på det här. Nu är jag i vecka 18 och ändå verkar jag ändå inte få bli fri från äckelpäckelillamåendet. SUCK! Pratade med barnmorskan förra veckan och sa att hon trodde nog att illamåendesnusket (kanske inte var exakt det ordet hon använde, ha ha ) skulle vara borta om några veckor. Det hoppas jag innerligt. Samtidigt som jag inte riktigt vågar tro på det. Tycker att jag hört det här "snart-kommer-det-gå-över-snacket" så länge nu (nej då, jag är inte bitter...he). Ja...får helt enkelt fortsätta vänta bara.

För några dagar sedan när jag och älskling skulle sova var vår lilla tös väldigt livlig. Hon sparkade/slog ordentligt några gånger. Älskling la handen på min mage och efter en stund fick ha en riktig karatespark rakt i handflatan! Han tyckte att det var så roligt, det är ju den första "fysiska" kontakten han fått med henne. Jag känner ju henne varje dag, så det var kul att han fick vara med på ett hörn! Jag har känt henne i ca 3 veckor nu, vilket är lite roligt eftersom att på de flesta gravidinfosajter står det att förstföderskor inte brukar känna något förrän i vecka 20. Men å andra sidan är det inte mycket som stämmer in på mig som står på dessa infosidor.

Pratade med en handläggare på FK idag. Blev mäkta förvånad när jag frågade handläggaren om det här med föräldrapenningen och vad som händer med den om mitt vikariat inte förlängs efter sista maj (kommer ju då vara arbetslös i ca 70 dagar innan beräknad förlossning). Hon påstod att det inte kommer att dra ner min föräldrapenning alls! Hon pratade om att ett visst antal månader innan förlossning får man minska eller sluta på arbete utan att det drar ner föräldrapenningen, förutsatt att man jobbat visst mycket innan dess så klart. Jag kommer ju att ha jobbat i ett år i slutet av maj.
Jag har ju inga planer på att sluta på eget bevåg, utan befarar att min arbetsgivare kanske inte tycker att det är någon vits med att förlänga mig då jag ändå inte kommer att kunna jobba så länge till efter maj. Men, men, jag har ingen aning. Försöker bara förbereda mig på alla eventuella scenarion...Men jag vågar inte helt lita på att uppgiften stämmer att 70 dagars eventuell arbetslöshet innan förlossningen inte drar ner föräldrapenningen, så jag kommer att ringa FK igen och prata med en annan handläggare för att dubbelkolla. Tyvärr är det ju inte helt ovanligt att man inte får korrekt info, och det skulle kännas så surt när föräldrapenningen kör igång om det skulle visa sig att det jag fick höra idag inte stämmer. I och för sig finns det inget jag kan göra åt det om det blir så, men jag vill iallafall vara förberedd.

OJ vad mycket skriveri det blev idag!

Inga kommentarer:

 
Blogger design by suckmylolly.com